NINETYFOUR
NINETYFOUR is een Nederlands bedrijf dat is ontstaan uit een vriendschap, de eigenaren Geronimo Tuhumena en Kin Ho Cheung leerden elkaar kennen toen zij beide 4 jaar jongen waren. De naam Ninety-Four komt van het het jaar 1994, dat is het jaar waar de twee elkaar leerde kennen en vrienden werden, sindsdien voelen de twee aan als familie. Het merk gaat over verschillende culturen en werelden, dat is het gene wat Ninetyfour inspireert. Zo komt de Molukse cultuur terug in hun kleding en richten zij zich ook veel op deze cultuur. Het motto “Friends become Family” zie je veel terug in hun kleding en gevoel, Ninetyfour is een echt vriendenmerk en geeft die warmte ook.
Het merk combineert de streetwear stijl met luxery kleding, zij richten zich vooral op comfortabele T-shirts, hoodies en sweatpants die vaak een oversized fit heeft. Ninetyfour beschrijft hun merk als “Een mix van straat, trend en klassieke invloeden, relaxte silhouetten maar ook een vleugje jeugdcultuur”.
Cultuur
Het merk heeft een Molukse achtergrond en reprensteren dit ook met trots, zo hebben zij in 2022 een collectie gedropt voor de Molukse dag op Kwaku. Kwaku is ontstaan als een Surinaams festival in de Bijlmer, Amsterdam. Toch is Kwaku over de jaren heen ontwikkeld tot een multicultureel festival en hadden ze in 2022 een Molukse dag. Ninetyfour pakte deze kans en dropte samen met het merk Soldat de collectie genaamd Satu Terbang, Semua Terbang. De collectie heeft onder andere T-shirts met Alifuru, Pattimura, vissers hoedjes en Martha Christina Tiahahu.